Useimmat meistä uskovat tähän vanhaan totuuteen. Vain asiakkaan kokemuksella on merkitystä – riippumatta siitä kuinka erinomainen tuotteemme, palvelumme tai viestimme omasta mielestämme on.

Miten tämä liittyy johtamiseen ja vuorovaikutukseen työyhteisössä?

Tässäpä oivallus valmentamaltani lähiesimieheltä:

”Yksi parhaista valmennuksen anneista on ollut se, että olen oikeasti oppinut uskomaan siihen, että keskustelukumppanini kokemus puheestani, ilmeistäni ja eleistäni on se jolla tosiasiassa on merkitystä.”

Kuinka usein olet ollut tilanteessa, jossa seuraat kahden ihmisen kohtaamista ja näet selvästi kuinka he puhuvat toistensa ohi? Monesti käy vielä niin, että molemmat lähtevät tilanteesta ajatellen, että olipa hyvä keskustelu. Todellisuudessa molemmilla on hyvinkin eri käsitys siitä mistä puhuttiin tai mistä sovittiin.

NYT KERRON SALAISUUDEN – Mitä voit tehdä varmistaaksesi, että olet ymmärtänyt mitä keskustelukumppanisi sanoillaan tarkoittaa? Sen sijaan, että oletat, ”arvaat” tai olet valmis vastaamaan jo ennen kuin hän on saanut lauseensa loppuun.

VOIT KYSYÄ! – Ja sitten vain kuunnella.

Ja jos et vieläkään tiedä, niin voit kysyä uudelleen ja uudelleen – avoimesti, kohteliaasti, mutta sinnikkäästi. Ratkaisukeskeisyydessä tätä sanotaan ”ei-tietämisen asenteeksi”.

Englannin kielessä käytetään hyvin usein täyteilmaisua ”if you know what I mean?” Puolisoni sanoo minulle usein ”tiedäthän mitä tarkoitan?” Useimmiten en todellakaan tiedä, ja olenkin opetellut sanomaan ”en tiedä, mutta kerro” – Heureka! Kysymällä ymmärrän hänen toiveensa tai näkökulmansa ja lisäksi hän kokee tulleensa kuulluksi!

Kuulostaa yksinkertaiselta, ja sitä se onkin. Tuletko kuulluksi valmennuksissa korostamme sitä, että vuorovaikutustaidot eivät ole jotain mitä meillä joko on tai ei ole – vuorovaikutustaitoja voi aina oppia ja niitä voi kehittää.

Mitäpä jos seuraavassa keskustelussa kuuntelisit herkällä korvalla, ja jos hiemankin tuntuu siltä, että nyt en ymmärrä, niin kysyisit ja vieläpä varmistaisit ”hei kuulin sinun sanoneen että, … ymmärsinkö oikein?”.

Kannattaa kokeilla?

Vastaa